W związku z obowiązkiem raportowania niektórych sprzedawanych towarów i usług do Urzędu Skarbowego (raportowanie odbywa się w nowym pliku JPK_V7M) prosimy o informowanie nas poprzez umieszczenie na fakturze stosownego kodu GTU znajdującego się w tabelce nr 1.

Jeżeli Przedsiębiorca sprzeda innemu Przedsiębiorcy i wystawi fakturę na sprzedaż:

  • alkoholu – musi poinformować nas najlepiej poprzez umieszczenie na fakturze kodu GTU 01,
  • paliw – GTU 02,
  • papierosów – GTU 04,
  • odpadów – GTU 05,
  • urządzeń elektronicznych – GTU 06,
  • części samochodowych – GTU 07,
  • złomu – GTU 08,
  • wyrobów medycznych – GTU 09,
  • nieruchomości – GTU 10,
  • usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych – GTU 12.

Szczegółowy wykaz znajduje się w tabelce nr 1.

Ponadto jeżeli Przedsiębiorca dokona sprzedaży:

  • sprzedaży wysyłkowej musi poinformować nas o tym fakcie pisząc na fakturze adnotację – Kod-SW,
  • sprzedaży usług telekomunikacyjnych (np. sprzedaje dostęp do sieci Internet) – Kod EE,
  • dokonuje sprzedaży do firm powiązanych kapitałowo lub osobowo (np. sprzedaż do swojej spółki w której mamy udziały lub do firmy żony, brata) – Kod TP,
  • transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – Kod TT_WNT,
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów za granicę – Kod TT_D,
  • sprzedaż według metody podzielonej płatności – Kod MPP

Szczegółowy wykaz transakcji sprzedażowych i odpowiadających im kodów znajduje się w tabeli nr 2

Jeżeli Przedsiębiorca KUPI towar lub usługę:

  • wg metody podzielonej płatności – to na fakturze zakupowej powinien nam napisać kod MPP,
  • jeżeli dokona zakupu od firmy powiązanej (kapitałowo lub osobowo) – kod TP,
  • jeżeli dokona importu towaru/usługi z zagranicy – kod IMU

Szczegóły znajdują się w tabelce nr 3.

Za brak kodu (za każdy błąd w pliku JPK_V7M) Urząd Skarbowy może nałożyć 500 złotych kary za każdy błąd !

Jeżeli podatnik, wbrew obowiązkowi nie prześle ewidencji skorygowanej w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub nie złoży wyjaśnień, albo zrobi to po terminie, albo w złożonych wyjaśnieniach nie wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów o których mowa w wezwaniu naczelnik urzędu skarbowego może nałożyć, w drodze decyzji, na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd.

I jeszcze kilka słów wyjaśnienia dotyczących nowego pliku JPK_V7M.

Nowy plik JPK to dokument elektroniczny, który będzie się składał z dwóch części. Obejmie zarówno ewidencję VAT (zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres), jak i deklarację VAT (obecnie funkcjonujące deklaracje VAT-7 i VAT-7K).

Plik jest w formacie XML.

PK_V7M–dla podatników, którzy są zobowiązani do składania części ewidencyjnej oraz deklaracyjnej miesięcznie

JPK_V7K–dla podatników, którzy są zobowiązani do składania części ewidencyjnej miesięcznie, zaś deklaracyjnej kwartalnie.

Nowy plik JPK_VAT zastąpi deklaracje VAT-7 i VAT-7K.Deklaracje VAT-8, VAT9M, VAT 10, VAT-12, VAT-14 nadal obowiązują.

Deklaracje za październik (którą złożyć należy w terminie do 25-tego listopada 2020 r.) sporządzimy w nowym JPK. Nowy plik JPK będzie składał się z dwóch części – części deklaracyjnej oraz części ewidencyjnej.

Pod tabelkami umieszczam dokumenty źródłowe (tekst ustawy, broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów oraz nasze opracowanie – wyjaśnienia w pliku Word).

Symbol GTU Tabela nr 1 Rodzaj transakcji (oznaczenia cyfrowe wskazują PKWiU towaru lub usługi)
GTU 01 Dostawa napojów alkoholowych
GTU 02 Dostawa towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, tj: benzyn lotniczych (CN 2710 12 31); benzyn silnikowych gazu płynnego (LPG) olejów napędowych olejów opałowych biopaliw ciekłych
GTU 03 Dostawa oleju opałowego
GTU 04 Dostawa wyrobów tytoniowych
GTU 05 Dostawa odpadów
GTU 06 Dostawa urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy. Oznacza to, że GTU zawiera następujące towary: ex 20.59.12.0 Emulsje do uczulania powierzchni do stosowania w fotografice; preparaty chemiczne do stosowania w fotografice, gdzie indziej niesklasyfikowane – wyłącznie tonery bez głowicy drukującej do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych ex 20.59.30.0 Atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze ex 22.21.30.0 Płyty, arkusze, folie, taśmy i pasy z tworzyw sztucznych, niewzmocnionych, nielaminowanych ani niepołączonych z innymi materiałami – wyłącznie folia typu stretch ex 26.11.30.0 Elektroniczne układy scalone – wyłącznie procesory 26.20.1 Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych ex 26.20.21.0 Jednostki pamięci – wyłącznie dyski twarde (HDD) ex 26.20.22.0 Półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej – wyłącznie dyski SSD telefony komórkowe, w tym smartfony ex 26.40.60.0 Konsole do gier wideo 26.70.13.0 Aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe ex 28.23.26.0 Części i akcesoria do fotokopiarek ex 58.29.11.0 Pakiety oprogramowania systemów operacyjnych – wyłącznie dyski SSD ex 58.29.29.0 Pakiety pozostałego oprogramowania użytkowego – wyłącznie dyski SSD ex 59.11.23.0 Pozostałe filmy i nagrania wideo na dyskach, taśmach magnetycznych itp. nośnikach – wyłącznie dyski SSD
GTU 07 Dostawa pojazdów oraz części samochodowych
GTU 08 Dostawa metali szlachetnych oraz nieszlachetnych. Wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali (załącznik 12), w tym również m.in.: Antyki o wieku przekraczającym 100 lat – wyłącznie biżuteria artystyczna Materiały do rzeźbienia
GTU 09 Dostawa leków oraz wyrobów medycznych – produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
GTU 10 Dostawa budynków, budowli i gruntów.
GTU 11 Świadczenie usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych.
GTU 12 Świadczenie usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
GTU 13 Świadczenie usług transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.
Tabela nr 2 Rodzaj procedury sprzedażowej
SW – dostawa w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy.
EE – Świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy.
TP – Istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy.
TT_WNT – Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonane przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdziale 8 ustawy.
TT_D – Dostawa towarów poza terytorium kraju dokonana przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdziale 8 ustawy.
MR_T – Świadczenie usług turystyki opodatkowane na zasadach marży zgodnie z art. 119 ustawy.
MR_UZ – Dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowana na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy.
I_42 – Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 (import).
I_63 – Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 (import).
B_SPV Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowany zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy.
B_SPV_DOSTAWA Dostawa towarów oraz świadczenie usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy.
B_MPV_PROWIZJA Świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowane zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy.
MPP Transakcja objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Tabela nr 3
Naliczony (do odliczenia) – oznaczenie procedur zakupowych w JPK_V7M

Tabela nr 3
Oznaczenie procedury Opis procedury – uwagi przy wprowadzaniu do części ewidencyjnej JPK
MPP Transakcja objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Zaznacza się „1” w przypadku wystąpienia oznaczenia. W przeciwnym przypadku – pole pozostaje puste. Oznaczenie MPP należy stosować do faktur o kwocie brutto wyższej niż 15 000,00 zł, które dokumentują dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę, która dokumentuje nabycie towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, a wartość brutto faktury jest wyższa niż 15 000,00 zł, bez wymaganego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” również należy wprowadzić przy takiej transakcji znacznik MPP.
IMP Oznaczenie dotyczące podatku naliczonego z tytułu importu towarów, w tym importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o VAT. Pole oznacza się wyłącznie w sytuacji, gdy wykorzystywana jest procedura uproszczona. Można rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. W tym przypadku również w tej deklaracji wykazuje się podatek naliczony (do odliczenia).

Art. 33a. 1. Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. 2. Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem: 1) przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu: a) zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość, b) potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego. 2) (uchylony) 3) dokonywania zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Powiązane Posty