Jakie zmiany w kosztach eksploatacji samochodów osobowych będą obowiązywać od 2019 r.
Wiele ostatnio było propozycji zmian w kwestii kosztów eksploatacji samochodów osobowych wykorzystywanych do celów mieszanych. Cele mieszane – czyli zarówno wykorzystane do działalności jak i do celów osobistych. Raz ustawodawca w swoim projekcie ustawy proponował, że 50% wydatków na paliwo, naprawy samochodów itp. będzie kosztem podatkowym reszta to wydatki na cele osobiste. Innym razem słyszeliśmy że ma to być nie 50%, tylko 75%.
To jak to w końcu będzie?
Na stronie sejmowej, można natomiast podejrzeć projekt proponowanych zmian.
Z analizy tego dokumentu (w kwestii wydatków eksploatacyjnych samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności mieszanej) wynikają następujące zmiany.
Kwestia kilometrówki
Proponowana jest zmiana zasad rozliczania kosztów podatkowych wydatków na eksploatację tzw. „prywatnych” samochodów osobowych.
„Prywatne” samochody osobowe – czyli takie, które nie widnieją w ewidencji środków trwałych firmy. Dotychczas do rozliczenia kosztów eksploatacji takich samochodów należało sporządzać kilometrówkę. Obecnie proponuje się uproszczony sposób kwalifikowania takich kosztów.
Przedsiębiorcy będą mogli zaliczyć 20% poniesionych wydatków jako koszt podatkowy (80% wydatków wyłączono z kosztów podatkowych). Nie trzeba będzie sporządzać kilometrówki.
Większy limit amortyzacji – z 20.000 EUR do 150.000 zł.
75% wydatków na eksploatację samochodu (paliwo, naprawy, itp) będzie uznana za koszt podatkowy.
25% wydatków nie będzie kosztami podatkowymi, tylko traktowane jako wydatek na cele osobiste.